Sounder – Din guide til Hvitvaskingsloven

Design & konseptutvikling

 

 

15. oktober 2018 trådde den nye hvitvaskingsloven i kraft. En lov som ville komme til å få føre med seg store konsekvenser med økte rapporteringskrav for bank- og finansbransjen. Som kommunikasjonsrådgiver for fintech-selskapet Quesnay gikk jeg og en liten prosjektgruppe igang med å lage en visuell veiledning som skulle kunne hjelpe tverrfaglige prosjektgrupper hos bank- og finansbransjen å implementere den nye loven. Med oss på laget hadde vi Professor Jon Petter Rui som ledet arbeidet med den nye loven i Norge.

 

Som IT-leverandør av risikostyringssystemer for finansforetak ville en veileder til Hvitvaskingsloven bidra til å posisjonere Quesnay som en tankeleder innen risikostyring og anti-hvitvasking, samtidig som det ville kunne bidra til å generere nye leads.

 

Gjennom en kampanje over flere måneder lanserte vi fem kart som tok for seg on-boardingsløpet for nye kunder i henhold til den nye loven. Kampanjen kjørte vi i egne kanaler og der vi avsluttet med et frokostseminar i samarbeid med et advokatkontor. Her delte vi ut en samlet trykt veiledning til alle deltakerene.

 

Min rolle i prosjektet var på design, konseptutvikling, markedsføring og innholdsproduksjon. Jon Petter Rui og Rikke Øksnes stod for det jusfaglige stoffet til veiledningen.

 

 

Se prosjektet på quesnay.com